انجمن اهل قلم شهرستان لنده

انجمن اهل قلم شهرستان لنده

وابسته به ارشاد اسلامی
انجمن اهل قلم شهرستان لنده

انجمن اهل قلم شهرستان لنده

وابسته به ارشاد اسلامی

متن سخنان استاد فرامرز قربانی در نهمین نشست انجمن اهل قلم

پیشینه خانواده

 نهاد «خانواده» از اصیل ترین و قدیمی ترین نهادهایی است که اجتماع بشری آن را تجربه کرده. اگر سرمنشأ و فلسفه ی وجودی تشکیل نهادها را نیازهای «ساخت-یافته» بدانیم، به یقین خانواده نهادی است که یکی از طبیعی ترین و پای دارترین نیازهای انسان را به صورتی ساخت یافته و تعریف شده تأمین می کند.

خانواده به عنوان اصلى ترین نهاد اجتماعى و زیربناى جوامع و منشأ فرهنگ ها و تمدن ها در تاریخ بشر بوده است. پرداختن به این بناى مقدس و بنیادین و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعى و متعالى اش، همواره سبب اصلاح خانواده ی بزرگ انسانى و غفلت از آن، موجب دورشدن بشر از حیات حقیقى و سقوط به ورطه ی هلاکت و ضلالت بوده است ادامه مطلب ...

یاد استاد عشق محمد حسین شهریار

: سید محمد حسین بهجت تبریزی در سال 1285 ه.ش در روستای زیبای «خوشکناب» آذربایجان متولد شده است. او در خانواده ای متدین، کریم الطبع و اهل فضل پا بر عرصه وجود نهاد. پدرش حاجی میر آقای خوشکنابی از وکلای مبرز و فاضل و عارف روزگار خود بود که به سبب حسن کتابتش به عنوان خوشنویسی توانا مشهور حدود خود گشته بود.

شهریار که دوران کودکی خود را در میان روستائیان صمیمی و خونگرم خوشکناب در کنارکوه افسونگر «حیدر بابا» گذرانده بود. او نخستین شعر خویش را در چهار سالگی به زبان ترکی آذربایجانی سرود. هنگامی که به تبریز آمد مفتون این شهر جذاب و تاریخ ساز و ادیب پرور شد. دوران تحصیلات اولیه خود را در مدارس متحده، فیوضات و متوسطه تبریز گذراند و با قرائت و کتابت السنه ترکی، فارسی و عربی آشنا شد.

طبع توانای شهریار توانست در ابتدای دهه سی شمسی و در دوران میانسالی اثر بدیع و عظیم «حیدر بابایه سلام» را به زبان مادریش بیافریند.

شهریار بعدا به تهران آمد و در دارالفـنون تهـران خوانده و تا کـلاس آخر مـدرسه طب تحـصیل کرد و در چـند مریض خانه هـم مدارج اکسترنی و انترنی را گـذراند ولی در سال آخر به عـلل عـشقی و ناراحـتی خیال و پـیش آمدهای دیگر از ادامه تحـصیل محروم شد و با وجود مجاهـدتهـایی که بعـداً توسط دوستانش به منظور تعـقـیب و تکـمیل این یک سال تحصیل شد، شهـریار رغـبتی نشان نداد و ناچار شد که وارد خـدمت دولتی بـشود؛ چـنـد سالی در اداره ثـبت اسناد نیشابور و مشهـد خـدمت کرد و در سال 1315 به بانک کـشاورزی تهـران داخل شد. شهـریار در تـبـریز با یکی از بـستگـانش ازدواج کرده، که ثـمره این وصلت دودخـتر به نامهای شهـرزاد و مریم است.

سرانجام خورشید حیات شهریار ملک سخن و آفتاب زندگی ملک الشعرای بی بدیل ایران پس از هشتاد وسه سال تابش پر فروغ در کوهستانهای آذربایجان غروب کرد. 27 شهریور ماه سال 1367 شمسی سالروز وفات آن شاعرعاشق و عارف بزرگ است (برگرفته از خبرگزاری فارس وسایت مشرق)ت مش.

آسیب های اجتماعی خانواده در ایران

نهمین نشست انجمن اهل قلم شهرستان لنده در محل اداره ارشاد اسلامی برگزار شد در این جلسه جناب آقای قربانی در رابطه با آسیب های اجتماعی خانواده در ایران سخنانی را ایراد کرد و در پایان به سوالات مطرح شد پاسخ داد جلسه بعد از بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع پایان یافت.


نهمین نشست انجمن

 مقدم شما عزیز صاحب اندیشه را در نهمین نشست انجمن اهل قلم  گرامی می داریم


                          موضوع :آسیب های اجتماعی خانواده در ایران

                           

                          زمان:سه شنبه ساعت 18(6عصر)مورخه 93/6/25

                            

                           مکان : ارشاد اسلامی لنده  ، منازل سازمانی، جنب بنیاد شهید

(بیتاب )شاعری از دیار ایل بزرگ طیبی

درسایه ی مستی سفر بندم به راه دل                              که خون آسمان ریزم ز اندوه گناه دل

تمام هستی عالم چه تاریک اند وجان غمگین                     برآ ای روشن امید بر این درد سیاه دل

دل«بیتاب»زخون پرشد،به می دلخوش بکن ما را           سلامی یا جوابی خوش ز مقراض نگاه دل

مسعود رفیعی(بیتاب) شاعر خوش ذوق ونویسنده توانا ی استان وعضو انجمن اهل قلم شهرستان لنده یکی از جوانان جویای نام وتحصیلکرده  ایل بزرگ طیبی است که در سال 1392 توانست کتاب شعر خودرا با عنوان (گناه دل) به چاپ برساندضمن آرزوی سربلندی برای این جوان عزیز  وهمه اهل دل وقلم با ایشان  آشنا می شویم.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

از زبان شناسنامه....

اینجانب مسعود رفیعی ه متولد1368/1/5 در روستای ایدنک واقع در 5کیلومتری شهر لنده و 30کیلومتری شهرستان کهگیلویه هستم

روستایی با بیش از 2هزار نفر جمعیت و موقعیت استراتژیک در ارتباطات و کشاورزی منطقه که در نوع خوذ بی نظیر است. رشد و نمو من در همین روستا بود و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه شهید زارعی روستا به پایان رسانده  و در سال دوم راهنمایی راهی مدرسه جوادیه(نمونه دولتی) شهرستان کهگیلویه  شدم. اما در دوره دبرستان دل از غربت دوران نوجوانی کهگیلویه کنده و به شهر لنده مراجعت و در مدرسه امام صادق (ع) مشغول تحصیل شدم. پس از طی مراحل دبیرستان و کنکور وارد دانشگاه یاسوج شده و در رشته کشاورزی(زراعت و اصلاح نباتات) مشغول شده و هم اکنون دو سال از پایان تحصیلات دانشگاهی گذشته و در جهاد کشاورزی شهرستان لنده مشغول به کار هستم

 

 

از زبان خود....

 

مسعود رفیعی هستم متولد روستایی با فرهنگ و  قدمتی کهن و ایل و تباری فرهنگ دوست که ذوق و درون مایه فکری خود را مدیون همین فرهنگ و محیط و خانواده خود هستم.طبیعت این روستا و محیط بکر و رودخانه ی خروشان و آثار گذشتگان هر شخصی را به مکاشفت در ذوق و ادبیات وا می داشت

شعر واژه ای جا افتاده ورفیق با مردم زادگاه من بود کما اینکه پیرمردها و پیرزنهایی که سواد خواندن و نوشتن ندارند در از بر خواندن شاهنامه و حایات سعدی و غزلیات حافظ و...خبره و استادند.

در چنین محیطی رشد کردم و در کنار تحصیل به کارهای ادبی و شعر بصورت تخصصی پرداختم

 

چگونه شاعر شدم....

 

استعداد خدادادی نهفته در دل و روح مردم ادیب استان و  به خصوص طوایف بزرگ کهگیلویه و ایل طیبی ست و بارزترین شخصیت فرهنگی معاصر این استان مرحوم استاد حسین پناهی نمونه ارزنده و قابل ستایش و احترام برای تمام ادب دوستان ایران پهناور است.در این استعداد ذاتی که اگرچه منحصر در این استان نیست اما به جرات میگویم که بخش عظیمی از مردم این خطه این استعداد را با خود همراه دارند ، در من هم وجود داشته و بسبب شرایط مکانی و همچنین خانواده و موقیت اجتماعی خانواده  از همان دوران کودکی جنب و جوش و مطالعه  اشعار بزرگان و ادبای شهیر ایران بزرگ را شروع کردم و در دوره ابتدایی اولین اشعار خود را در قالب مثنوی های کوتاه چند بیتی شروع کرده و تخلص*بیتاب* را برای خود به سبب ماهیت بیقراری و بی تابی برگزیدم.این روند تا سالهای دبیرستان ادامه داشت و در سال 83شروع به جمع آوری آثار خود کردم و شعر را بصورت تخصصی و در کنار رمان و داستان کوتاه و جملات(طرح و ترانک و شطحیات و شمعیات) کار کردم. در سال 90مجموعه ای از غزلیات و اشعار نو و رباعی خودم را به  نام گناه دل جمع آوری کرده اما به سبب فیلترینگ و همچنین هزینه های مالی سنگین تا سال 92 موفق به چاپ این مجموعه نشدم.و به خواست خدا در تیرماه سال 92 اولین مجموعه شعری بنده به چاپ رسید و در دسترس دوستان و مردم فرهنک دوست استان و شهرستانهای مختلف قرار گرفت 


ادامه مطلب ...

معرفی کتاب گناه دل اثر شاعر جوان شهرستان لنده

نام کتاب :

گناه دل

شاعر : مسعود رفیعی

ناشر: چویل

قیمت: 10000 تومان

مشخصات:

412 صفحه , وزیری (شومیز) , چاپ 1 , 1000 نسخه 3 ,83,5298,600,978

تاریخ نشر: 92/05/07

مکان نشر: کهگیلویه و بویراحمد , یاسوج

زبان : فارسی

رده دیویی : 8fa1.62

شابک : 9786005298833

کلمات کلیدی : شعر فارسی - قرن 14

لازم به توضیح می باشد کتاب در کتاب فروشی های لنده وشهرستانها موجود می باشد

از خود گذشتگی داستانی که اول شد

آرمین بزمیان داستان نوبیس نوجوان شهرستان لنده وعضو انجمن اهل قلم با داستان از خود گذشتگی توانست مقام اول مسابقات فرهنگی وهنری کشور را بدست بیاورد (با تشکر ازحمات خانواده ،مربی، عوامل اجرایی مدرسه واداره آموزش وپرورش لنده)

زنگ تفریح زده شد .دانش آموزان در راهرو مدرسه تجمع کرده بودند . چند روز از سال تحصیلی گذشته بود که پسری با موهای کوتاه و سیاه رنگ و چشمهای درشت و اندامی کشیده ولباسهایی نوع وتمیز ،همراه برادرش برای ثبت نام در مدرسه ما آمده بود . وآنها وارد دفتر مدرسه شدند ،چشمان معصوم او چنان کشش و جاذبه در من اثر کرد که دوست داشتم جلو بروم و همه چیز را از او بپرسم . که از کجا آمده است ؟ کی هست ؟و نیز دوست داشتم او را بشناسم وبا او رفیق شوم .وبعد از چندی با برادرش خداحافظی کرد و زنگ دوم سر کلاس حاضر شدند .او یک میز پایین تر از من که همیشه خالی بود،نشست ، و من به کارهای که انجام میداد ،خیره شدم .تا اینکه زنگ کلاس زده شد . همگی با فریاد وهمهمه از کلاس بیرون رفتیم . فورا خودم را به ان رساندم و با حالتی تردید به او سلام کردم .واو با حالت خونسردی جواب سلامم راداد .وگفتم ببخشید آقاپسر ،اسمت چیه؟چرا تازه به مدرسه آمدی ؟  ادامه مطلب ...

پدر علم حقوق ایران درگذشت

پدر علم حقوق ایران دکتر امیر ناصر کاتوزیان درگذشت. 

دکتر امیر ناصر کاتوزیان 
دکتر ناصر کاتوزیان استاد بازنشسته دانشگاه تهران آثار  زیادی را در حوزه حقوق مدنی تالیف کرده بود و لقب پدر علم حقوق ایران را داشت.  انجمن اهل قلم شهرستان لنده" درگذشت این حقوقدان برجسته را به خانواده آن مرحوم و جامعه حقوقی کشور تسلیت می‌گوید.


دکتر ناصر کاتوزیان در ۱۳۰۶ خورشیدی در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان اقبال به اتمام رساند و دوران دبیرستان را در دبیرستان علمیه طی کرد. سپس وارد دانشگاه تهران شد و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت. در ادامه تحصیلات خود رشته حقوق قضا را انتخاب کرد و در سال ۱۳۳۹ با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «وصیت» به اخذ عنوان دکتری حقوق نایل شد. محمود شهابی خراسانی از اساتید مهم وی در زمینه حقوق است. ناصر کاتوزیان در تدوین اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرکت داشت. وی را پدر علم حقوق ایران نیز می‌خوانند. او تاکنون حدود ۴۵ جلد کتاب تألیف کرده‌است، که اکثر آن‌ها کتب آموزشی دانشگاهی هستند.کاتوزیان یکی از نویسندگان اصلی پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی بود.(منبع ویکی پدیا)

توصیه های دکتر کاتوزیان

 

 دکتر کاتوزیان

 

۱-جمله اى کوتاه، پرمغز و ماندنى

 حکایت آینه و جوان و پیر و خشت خام. «به جوانها مى گویم اگر از چیزى عصبانى هستید مراقب باشید، میراث گرانبهاى چندین و چندساله پدرانتان را از روى عصبانیت به زمین نزنید...» که منظور فقه وحقوق اسلامی است.و این تمام پختگى و حوصله پیرمردى سفیدموى و مرتب را نشان مى دهد که شمرده شمرده سخن مى گوید و هیچ عجله اى براى گفتن ندارد. دکتر ناصر کاتوزیان حالا درآستانه ۷۳سالگى است. با آنکه جدى است اما مهربانى و شفقت در چشمانش موج مى زند. متین، صبور، مؤدب و خوش سخن و البته آراسته آیا او به آرزویش رسیده؟ در جواب این پاسخ چیزى جز لبخند از دکتر ناصر کاتوزیان نخواهید شنید. او رسیدن به آرزو را به مثابه توقف مى داند. مى گوید «وقتى میکل آنژ مجسمه «پتیا» را ساخت و در کلیسا خیلى مورد توجه قرار گرفت، خودش گریه مى کرد. وقتى از او پرسیدن چرا گریه مى کنى؟ گفت: براى اینکه این پایان کار من است. چون از این کار خوشم آمده.» و این گفته کاتوزیان نشان دهنده تلاش او براى نگه داشتن روحیه نارضایتى از خود و طلبگى است. 

ادامه مطلب ...

تقدیر از دو داستان نویس برتر کشور

به نام خدا

 انجمن اهل قلم در راستای اهداف وسیاست های خود از دو داستان نویس  شهرستان که توانستند در مسابقات  فرهنگی هنری کشور مقام برتررا بدست بیاورند تقدیرکرد کورش محمدی دراین جلسه ضمن تقدیر وتشکر ازاین دوهنرمند گفت :داستان تصویری از زندگی ورفتارهای واقعی آدمی است که هر روز اتفاق می افتد ونویسنده  با ذوق وقریحه خویش آن را بانمک وزنده نگه می دارد و ضمن سفارش به مطالعه مستمر وبه روز بودن قلم آنها آمادگی انجمن را جهت هر گونه همکاری با اهالی قلم اعلان کردند  آقای رامین بزمیان و سرکار خانم راضیه میری دوداستان نویسی هستند که به ترتیب مقام اول دانش آموزی ومقام پنجم دانشجویی کشور را ازآن خود کردند